راز  يادگيري
يادگيري ما را نمي توان با مقياسي مانند عقربه سوخت ماشين اندازه
گيري کرد که از خالي تا پر تغيير مي کند. ما با مرور دوباره آنچه که قبلا آموخته ايم و بازانديشي در افکار وطرح هايمان براي يادگيري در آينده ، ياد مي گيريم. و هميشه چيزهاي بيشتري براي آموختن وجود دارد.
همه روان شناسان پرورشي و متخصصان آموزشي معتقدند که
توانايي هاي آفريننده و شيوه هاي فکري واگرا را مي توان به افراد، به ويژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد.

آموزش
هوش
در گذشته چنين تصور مي شد که هوش يک توانايي ارثي غير قابل تغيير است
و به همين دليل آموزش در آن تأثيري نخواهد داشت.نظريه هاي تازه تر هوش را يک رشته فرآيند ذهني مي دانند و بر تغيير ناپذيري آن اصرار چنداني نمي ورزند. لذا از لحاظ پرورشي نظريه هاي اميدوار کننده تري هستند .

چگونه بهتر تمرکز کنيم؟

بسياري از دانش
آموزان از عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکايت دارند. آنها فکر مي کنند قدرت تمرکز يک استعداد ذاتي است که برخي انسانها فاقد آن هستند؛ اما حقيقت اين است که مي توان قدرت تمرکز را چند برابر کرد.

چگونه بهتر گوش کنيم؟
گوش کردن يکي از
مهمترين مهارتهايي است که با پرورش آن مي توانيد کارآيي خود را افزايش دهيد. اين مهارت بعد از مهارت خواندن، يکي از مشکل ترين مهارتهاست.

مديريت زمان
يکي از اصول مهم مديريت زمان اصل 20 - 80 است،
يعني از %20 زمان براي انجام 

%80 کارهايت استفاده کن. موفقيت در مديريت صحيح زمان وابسته به تشخيص کارهاي مهم است. در اين مقاله قصد داريم تا تعدادي از راهکارهاي مديريت زمان را به شما معرفي کنيم.


مهارتهاي خواندن خود را پرورش
دهيم.
حافظه انسان طوري است که پس از چند دقيقه قسمتي از مطالب را
فراموش مي کند، و بعد از يک شبانه روز فقط رئوس مطالب را به خاطر مي آورد. اما اگر در روش هاي مطالعه خود تجديد نظر کنيد، مي توانيد براين ضعف ذاتي حافظه غلبه کنيد.

 
اضطراب و نگراني خود را کنترل
کنيم
استرس در زندگي روزمره، امري عادي است و گاه مي تواند نتايج مثبتي
داشته باشد؛ اما هنگامي که جنبه مرضي پيدا کند و به صورت نگراني و اضطراب دائم درآيد، مي تواند خطرناک باشد.

توصيه هايي مهم براي امتحان
امتحان،
معيار ارزشيابي دانسته ها و تواناييهاي شماست و شما مي توانيد از آن به عنوان ابزاري براي ارزيابي مهارت هاي يادگيري خود استفاده کنيد. اما شرايط فيزيکي و ذهني در حين امتحان، عملکرد شما را تحت تأثير قرار مي دهد.

يادداشت برداري در کلاس
يادداشت
برداري يکي از مهمترين مهارتهايي است که به شما در فهم مطالب بسيار کمک مي کند. اگر جزوه اي دقيق و منظم داشته باشيد، مي توانيد در مراحل مختلف تحصيل از مطالب آن بهره ببريد.

چگونه درک
مطلب خود را افزايش دهيم؟
يکي از مهمترين مهارتهاي يادگيري، درک مطلب مي
باشد. هر چه ادراک و دريافت بهتر باشد، يادگيري و يادآوري مطالب نيز آسان تر مي شود. براي درک بهتر بايد هدف و انگيزه داشت. مطالعه بدون هدف و پيش زمينه همچون گردابي است که فرد را در خود گرفتار مي کند.

يادداشت برداري علمي (درخت حافظه)
درخت حافظه روش علمي يادداشت برداري است که به وسيله آن مي توان
شکل کلي موضوع و ارتباط بين نکات مختلف را نشان داد. شکل جاي گيري مطالب در درخت حافظه به گونه اي است که يادآوري و دوره مطالب را بسيار آسان مي کند.

تکنيکهايي براي افزايش فعاليت
ذهني
ميزان واکنش ما نسبت به مطالب تحت
  تاثير حالات روحي، علايق، انگيزه ها و فنون مورد استفاده در مطالعه تغيير مي کند. هر چقدر اين واکنش نسبت به مطالبي که مطالعه مي کنيم بيشتر باشد، آنها بيشتر و بهتر در ذهن ما جاي خواهند گرفت.

يادگيري مرحله اي (جعبه
لايتنر)
يکي از مهمترين بخش هاي يادگيري، توانايي غلبه بر فراموشي
است. در يادگيري مرحله اي با تکرار مطالب در فواصل معين مي توان بر فراموشي غلبه کرد. به طوري که پس از پايان اين مراحل، مطالب در حافظه بلند مدت وارد شده و براي هميشه در آن باقي بمانند.

 مطالعه و تکرار
همه مي دانند که بدون
مرور مطالب نمي توان آنها را به خاطر سپرد. براي مرور مطلب غير از مکان مطالعه، زمان آن نيز اهميت فراواني دارد. اگر بدون در نظر گرفتن زمان، به مطالعه بپردازيم توانيي هاي يادگيريمان به تدريج کاهش مي يابد.